BannerFans.com

Tuesday 12 February 2013

Kenapa pernikahan sangat penting bagi wanita


Pernikahan adalah tuntutan keagamaan dan keduniaan baik lelaki mahupun perempuan.Namun, kerana beberapa sebab ,ianya meajadi lebih penting lagi bagi perempuan, diantaanya;

1. Keutamaan pemuda muslim adalah bekerja dan menikah , sedangkan keutamaan gadis muslimah adalah menikah dan menjadi ibu.

2. Pemuda yang tidak menikah ,akan kehilangan banyak ketenangan dan kebahagian , sedangkan gadis yang tidak  menikah akan kehilangan sebahagian besar ketenangan dan kebahagian. Dalam kehidupan sehari-hari ,gadis itu akan   merasakan luka yang lebih mendalam daripada pemuda yang tidak menikah, baik kerana aktivitinya mahupun pandangan masyarakat terhadapnya.

3. Wanita memerlukan lelaki yang melindungi dan memberikan rasa aman .Dalam masyarakat yang relatif lebih aman dan liberal sekali pun,kerana wanita takut untuk keluar atau tinggal di dalam rumah sendirian setelah larut malam.

4. Imej gadis yang tidak menikah lebih mudah tercemar daripada pemuda yang tidak menikah.Kebebasannya dalam  beraktiviti, bergerak, bermusafir, berkelah dan berpakaian pun akan lebih terbatas.

5. Seorang guru besar Psikologi pernah mengadakan penelitian mengenai mentaliti wanita . Hasilnya ,95% wanita berfikir bahawa dirinya tidak bernilai tanpa kehadiran lelaki,dan betapa pun kerasnya seorang wanita menolak kehadiran lelaki , pada akhirnya dia akan menyesal.

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Popular Posts