BannerFans.com

Monday 11 February 2013

Indahnya pernikahan

Indahnya pernikahan
 1. Pernikahan yang tidak dibina diatas asas keimanan , akan  berakhir dalam keadaan kucar -kacir.

2. Pernikahan adalah ujian dari allah swt ,baik bagi suami mahupun isteri.

3. Pernikahan yang dibeli dengan harta ,akan dijual ketika harga jualannya lebih menguntungkan .

4. Pernikahan hanya akan kerana kecantikan atau ketampanan semata -mata , seperti rumah yang  di beli kerana kecantikan luarannya sahaja .

5. Pernikahan adalah saling melengkapi antara dua orang yang tidak sempurna dan saling memahami antara dua orang  yang berakal.

6. Pernikahan adalah hubungan yang dibina diatas dasar tolong -menolong , persefahaman dan bertimbang rasa .

7. Pernikahan adalah sistem rabbani yang paling indah untuk menghimpun lelaki dengan perempuan dalam satu rumah dan satu katil ,agar mereka saling berbahagia, saling mencintai , memperolehi keturunan , dan saling berkasih sayang di  antara suami isteri dalam meniti kehidupan.

8. Pernikahan yang berjaya dan bahagia adalah suami isteri yang saling memahami,menjalankan peranannya dengan  baik , dan saling menyokong bersama pasangannya.

9. Pernikahan adalah gerbang bagi suami isteri menuju kehidupan baru yang penuh kebahagian atas kehendak mereka  berdua ,atau menuju kehancuran atas kehendak salah satunya atau pun kedua- duanya.

10. Pernikahan kebiasannya bermula dengan kata -kata yang baik.

11. Pernikahan adalah tempat persemaian emosi -emosi penting agar saling berinteraksi sampai berbuah kebahagiaan Inti pernikahan adalah ketenangan , bukan  nafsu yang bergelora atau hasrat yang menggebu.

12. Pernikahan adalah tempat berteduh bagi suami isteri. Sebagai tempat berteduh ,pernikahan melindungi mereka pada  ketika suka mahu pun duka.

13. Jangan membina rumah diatas sebidang tanah yang gersang dan tandus , tapi binalah ia diatas tanah yang subur , maka begitu juga dengan perkahwinan ini.

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Popular Posts