BannerFans.com

Tuesday 12 February 2013

Perkara yang membuat kulit wajah rosak


Kadangkala anda merasakan anda sudah melakukan semua rawatan kecantikan dengan betul .Namun sering kali terdapat beberapa kesalahan yang biasa dilakukan wanita dalam rawatan kecantikan .Apakah kesalahan itu ?

Perkara yang membuat kulit wajah rosak1. Kurang tidur. Tidur sangat penting untuk kulit . Selama tidur , enzim-enzim perbaikan bekerja memperbaiki kerosakan,  mengurangkan toksin dan mengagihkan nutrisi ke sel-sel tubuh.

2. Lupa bersenam . Senaman bukan hanya baik untuk tubuh tetapi juga menjadikan kulit berseri kerana meningkatnya aliran     darah ke seluruh tubuh termasuk kulit.

3. Mengabaikan kebersihan alat kecantikan . Span bedak yang kotor akan mengumpulkan kuman pada kulit wajah dan  menimbulkan jerawat . Bersihkan 2 minggu sekali dengan menggnakan air suam.

4. Salah menggunakan kosmetik. Kebiasaan memakai kosmetik yang tamat tempoh , mengambil kosmetik dengan jari   ,atau memasukan semula sisa kosmetik yang berlebihan dapat menyebabkan jerawat dan iristasi kulit .Oleh itu, buang   semua produk yang sudah berubah warna ,tekstur ,dan aromanya . Usahkan menyentuh produk dengan menggunakan  putik kapas ,atau tuangkan sedikit ke telapak tangan baru kemudian disapukan pada wajah .

5. Tidur tanpa membersihkan solekan .Solekan atau hiasan yang tidak dibersihkan dapat menyumbat liang-liang ,      menimbulkan jerawat , dan iritasi pada mata . Kulit memerlukan masa untuk memperbarui sel-sel. Disebabkan liang-liang      tersumbat ,proses ini menjadi terlambat sehingga membuatkan kulit menjadi kusam .

6. Mandi lama dengan air panas . Bunyinya menyenangkan ,namaun sebenarnya ia dapt membuatkan kulit menjadi kering . Hadkan masa mandi dalam anggaran 3 minit dengan suhu air yang tidak terlalu panas . Selalu menggunakan pelembap   dengan segera selepas mandi untuk mencegah kulit menjadi kering .

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Popular Posts