BannerFans.com

Saturday 9 February 2013

Kenapa penikahan itu penting ?

Ramai orang yang menikah tanpa berbekal ilmu dan pengetahuan. Mereka hanya tahu bahawa pernikahan ialah perhunbungan Suamai isteri secara sah. Pandangan Islam tentang pernikahan adalah secara meluas dan sempurna daripada itu kerana Allah telah menjadikan pernikahan itu sebagai penawar ketenangan batin manusia.
Allah berfirman yang bermaksud,

"Dan salah satu tanda kekuasaannya adalah dia menciptakan pasangan untukmu dari jenismu sendiri, supaya kamu meresa tenang padanya. Dia juga menjadikan rasa kasih sayang diantara kamu. Sunggguh dalam hal itu terdapat tanda-tanda bagi kaum yang berfikir". ( Ar-Rum : 21)

Pernikahan adalah asasnya terbina masyarakat. Melalui pernikahan akan terbentuk keluarga yang dapat melindungi dan mencurahkan kasih sayang kepada anak-anak, menghasilkan anggota masyarakat yang baik.

Pernikahan adalah satu-satu cara untuk menjaga kesimanbungan kehidupan manusia dan kemakmurna dunia. Kalau tanpa pernikahan dunia ini akan punah. Pernikahan juga mendorong manusia mengejar kejayaan dan mencapai cita. Kalau bukan kerananya, manusia tidak akan bersemangat untuk berkerja dan mencari rezeki.

Rasullulah s.a.w pernah bersabda yang bermaksud,

"Jika seseorang itu bernikah, dia telah melengkapi separuh agamanya.Hendaklah dia bertaqwa kepada Allah dalam separuhnya lagi."(HR. Al- Baihaqi dan Al-Hakim)

Orang yang membujang biasanya tidak normal dan pemikiran, mimpi, prilaku dan pandangan yang menyimpang terhadap orang lain Dalam kata lain orang yang telah bernikah adalah golongan orang yang sudah matang.

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Popular Posts